DIY tissuebox

Maak je eigen tissuebox



Wij vinden het superhandig om een tissuebox op tafel hebben te staan. Helemaal met kleine kinderen. Maar ook nu ik zelf maar niet van mijn verkoudheid lijk af te komen. We hadden een mooie van wit keramiek, maar die is helaas kapot gevallen. 

Toen begon de zoektocht naar een nieuwe. Ik als interieurfreak wil natuurlijk niet zomaar het eerste de beste doosje op tafel hebben staan. Helaas kon ik zowel in de winkels als op internet geen leuke (en betaalbare) vinden. Dus er zat niets anders op dan zelf maar de handen uit de mouwen te steken. 



Benodigheden voor de tissuebox zoals op de foto;


🔲hout 16 mm dik
🔲 decoupeerzaag
🔲 spijkers
🔲 houtlijm
🔲 potlood
🔲 lineaal
🔲 hamer
🔲 schuurpapier
🔲 verf (ik heb gewoon latex muurverf wat ik nog had staan gebruikt)
🔲 accuboormachine
🔲 nieuwe doos met tissues
🔲 houtplamuur
🔲 drevel









Werkwijze;
Teken op het hout de volgende maten uit en zaag deze uit met de decoupeerzaag.
2 keer; 7 cm x 12,8 cm
2 keer 7 cm x 27 cm
1 keer 16 cm x 27 cm

Haal vervolgens uit de nieuwe tissue doos de opening en leg die op de plank van 16 cm x 27 cm. Ik heb hem op het oog in het midden gelegd, maar je kan het midden natuurlijk ook precies uitmeten. Vervolgens boor je in het midden een gat met de accuboormachine. Dit gat moet dusdanig groot zijn dat je er met de decoupeerzaag in kan om de opening verder uit te zagen. Zaag de opening daarna uit. Je hebt nu vijf plankjes die we in elkaar gaan zetten.



Voordat je de zijkanten met spijkers vast zet doe je een beetje houtlijm op de zijkanten. Dit zorgt voor extra stevigheid. Je moet even een handigheid hebben om de hoeken op elkaar te zetten. Makkelijkste is om het te doen met een bankschroef. (Of je vraagt even iemand je te helpen 😉). Als de zijkanten in elkaar zitten kan je de deksel erop zetten. Smeer ook hier de bovenkant van de bekisting eerst in met houtlijm. De basis is nu klaar. Voordat je hem gaat verven ga je met een drevel de spijkers laten verzinken (je slaat de spijker dus tot net onder de houtrand). Vervolgens ga je de gaatjes plamuren met houtplamuur. Laten drogen als op de verpakking staat beschreven en dan is je box klaar om te schuren. Schilder of lak hem nu naar keuze en je hebt een leuke en unieke tissuebox! Succes!






Reacties

Populaire posts van deze blog

✖︎ REVIEW TIGER NOON met Tigerfix ✖︎

✖︎ LIGHTSWING ✖︎

De basiskleuren muurverf die ik in mijn interieur gebruik.