✖︎ FOTOBEHANG  ✖︎



Regelmatig zie ik op instagram foto’s met fotobehang voorbij komen.
Vooral de foto’s met wat oudere afbeeldingen vind ik zo gaaf! Het lijkt mij dan ook fantastisch om een wandje te behangen met een mooie foto!
Vorig jaar zomer hebben we een mooie foto gemaakt  van onze jongens zittend op een stoepje voor een oude deur in de Zwanestraat in Groningen. Dit zou een hele geschikte foto ervoor zijn.

Op de overloop hebben we een perfect wandje. Mooi smal. hoog en aan beide zijden een hoek met kozijn, waar het behang mooi achter weg kan vallen. Afgezien van het feit dat de woonkamer wanden erg lang zijn of onderbroken worden door een deur, denk ik dat ik er op de overloop minder snel op uitgekeken ben dan beneden in de woonkamer.
De wanden in de woonkamer zijn dus ook breed, wat het effect van onze staande foto ook niet ten goede zal komen.



Dit is het betreffende wandje op de overloop. Eigenlijk ben ik al een poosje uitgekeken op hoe het nu is. 
De geboorte spiegels krijgen wel een mooi nieuw plekje evenals de reageerbuisjes en de rest mag weg. 



Op instagram kwam ik WALLGIANT tegen. Ze reageren regelmatig op mijn foto’s en hierdoor keek ik op hun feed en zag ik advertenties voor fotobehang. Op hun feed kan je doorklikken maar hun website; Wallgiant
Op de site kan je alvorens te bestellen eerst makkelijk een bereking maken van wat het je gaat kosten. Ook niet onbelangrijk om te weten lijkt mij. 

NB: tot en met 31 december 2017 krijg je met de kortingscode; “WOONENZO20” maar liefst 20% korting! 

Ik ben begonnen met het opmeten van mijn wand en heb vervolgens het fotobehang besteld. Er was echter wel een obstakel; ik heb nog nooit eerder behangen. Dus ook maar een mailtje gestuurd naar wallgiant met de vraag of ik ook voorbereidingen moest treffen aan het wandje aangezien deze voorzien is van een spacklaag. Al snel een reactie terug; de muur moet glad zijn.Ook krijg ik uitleg wat voor lijm ik moet gebruiken. Uitleg over hoe het behang te bevestigen zit bij het behang in als dit wordt geleverd. En met de juiste gereedschappen en juiste lijm is het niet moeilijk wordt mij verteld. Dat moet dus goedkomen! 

Maar nu wel een volgende obstakel;  hoe krijg ik de wand glad? Om nou daarvoor een spacker in te huren... Afgezien van dat het extra geld kost, zijn spackers momenteel schaars en als ik iets in mijn hoofd heb, moet het snel 😜 
Zelf ben ik heel erg van alles valt te leren, dus ik ga het zelf proberen. Filmpjes opgezocht van hoe stuc je een muur glad. Nou heel simpel kwam ik als snel achter! Met allebastine muurglad.




Op de site wordt beloofd dat het erg makkelijk en snel is, dus net wat voor mij!
Op naar de bouwmarkt om een emmer te kopen en een setje met trekker en roller. 
Vervolgens heb ik eerst de pluggen uit de muur verwijderd en de gaten gevuld met plamuur. Toen het goed droog was de oneffenheden weggeschuurd met een schuurpapiertje en toen kon het gladmaken beginnen.



Op de emmer staat een duidelijke handleiding die ik heb gevolgd. Ik heb de zijkanten afgeplakt met schilderstape. Dit wil prima, maar haal het er direct na het gladmaken af, want ik heb te lang gewacht waardoor ik het er met een mesje af moest krabben. (Met beschadiging op het kozijn tot gevolg). Ook adviseer ik oude kleding aan te trekken, want het spettert alle kanten op. Maar werkelijk waar; een kind kan de was doen! 
Na 1 laag. 




Na 2 lagen

In totaal heb ik er twee lagen erop gedaan. Beide lagen heb ik na het drogen licht opgeschuurd. Je kan heel goed met je hand voelen waar nog wat spackbultjes zitten. Deze schuur je makkelijk weg. 
Na het schuren heb ik met een vegertje het los zittende stoft verwijderd en met een licht vochtige doek de rest van het stof verwijderd.




Spannend! Het behang mag er op! Het behang zit netjes verpakt in bubbeltjes folie en om het niet te beschadigen maak ik het vlak voor bevestigen pas voor het eerst open... wauw wat is het mooi geworden!! En dat zelfs voor een foto die met mobiel is genomen. Zo blij ermee! Des te spannender om het nu op te gaan hangen, want straks gaat het mis. 



Omdat het 1 stuk behang is (129 cm x 238 cm) heb ik ruimte gemaakt op de grond ipv te kiezen voor een behang tafel. Om geen lijm op de vloer te krijgen heb ik stukloop op de grond gelegd wat we nog hadden staan. Met een blijkbaar heb ik vervolgens de achterkant van het behang helemaal ingesmeerd. 




En toen was het moment daar; het opplakken op de muur. Ik heb het alleen gedaan en het is gelukt!! Bovenaan in de hoeken ben ik begonnen met plakken en toen voorzichtig met een theedoek glad naar beneden op de muur gewreven. Waar een dikke luchtbel ontstaat, wat uiteraard een paar keer gebeurde..., kan je het behang zo weer lostrekken en opnieuw plakken. Met een trekker veeg je makkelijk de luchtbellen die blijven zitten naar buiten. De kleine luchtbelletjes trekken met het drogen nog wel weg. 
Op een paar plekken heb ik heel voorzichtig met een stanleymesje luchtbellen ingesneden, omdat ik ze met de theedoek en trekker niet wegkreeg. Daar zie je gelukkig niks meer van terug! 



Na mijn eerste keer behangen kan ik zeggen; probeer het gewoon, het is echt goed te doen! 
Het resultaat vind ik verbluffend! Wat een andere overloop is het geworden door deze prachtige foto!  Wil je ook zo’n mooie wand? Klik dan hier om te bestellen.




Reacties

Populaire posts van deze blog

✖︎ REVIEW TIGER NOON met Tigerfix ✖︎

✖︎ LIGHTSWING ✖︎

De basiskleuren muurverf die ik in mijn interieur gebruik.