✖︎DIY tafelmetamorfose met Esatto ✖︎

Eettafel
Vorige jaar hebben we een nieuwe stoere en robuuste eettafel laten maken.
Omdat de kinderen ook veel spelen aan tafel en er dus op geknoeid wordt, wilden we niet een hele dure tafel. We hebben daarom gekozen voor dikke vurenhouten balken, met een mooie zwart stalen Xpoot eronder. 

Om de tafel af te werken moest hij wel behandeld worden en omdat we niet zoveel verstand van lak en beits hadden, hebben we ons laten adviseren bij de bouwmarkt. Daar werd ons een blanke lak geadviseerd.


Een mooie tafel, maar zoals je kan ziet wat glanzend en gelig.

Vergelen
Echter nu na een jaar is de tafel gelig en zit er een beetje een glimmende laag overheen. Steeds vaker dacht ik; ik moet wat met de tafel gaan doen. Toen fotograaf Trui Heinhuis bij ons thuis kwam, voor een fotoreportage en benoemde dat het mooier was als ik de tafel zou behandelen, werd het tijd om echt maar eens de handen uit de mouwen te steken. Trui noemde het merk Esatto

Soorten verf
Op de site van Esatto zag ik zoveel moois, dat ik niet wist wat ik moest kiezen. Via een mail heb ik doorgegeven wat ons issue was en wat we graag wilden voor look. Vrij vlot kreeg ik een mail terug, dat ik moest kijken naar loogbeits. 
Loogbeits is een kleurbeits die een chemische reactie afgeeft op het hout. 
Naar aanleiding van onze wensen heeft Esatto een viertal testers opgestuurd, zodat we konden kijken wat we het mooiste effect vonden geven.


 
Dit zijn de vier testers die we toegestuurd kregen. 

Moeilijk kiezen hoor, de witte vonden we te wit worden. De andere drie gaven wel een mooi effect. Echter zagen we op de site ook een voorbeeld van geloogde eik. Die sprak ons nog meer aan, dus daar zijn we voor gegaan.
De beits kwam met zorg verpakt na een dag al aan.



Bottled by Esatto; geloogde eik

Schuren
Via de mail werden we er al op gewezen dat het belangrijk was om de tafel goed kaal te schuren. Na een eerste laag schuren, dacht ik dat dat wel het geval was, maar de beits trok niet in het hout. Alleen op een paar plekken maar. Zoals op die plekken, zo moesten we dus de hele tafel schuren. Met twee schuurmachines zijn we de tafel te lijf gegaan.


                Senn vond het erg leuk om mij mee te helpen.




Ontvetten met een goede ontvetter.

Ontvetten
Toen de tafel helemaal goed kaal was, hebben we hem ontvet met een goede ontvetter, die je overigens ook kan bestellen bij je verfproducten van Esatto. Hij staat op de site onder specials. Omdat ik dat vergeten was, heb ik gebruikt wat we nog hadden staan. 

Toen de tafel goed droog was na het schoonmaken, heb ik de loogbeits met een oude doek aangebracht. Direct zag je de tafel van blank vurenhout veranderden in een mooie verweerde houtsoort. Wat een verschil! Na zes uur drogen hebben we de volgende dag een beschermlaag over heen gesmeerd in de vorm van een matte sealer. Door te kiezen voor mat en kleurloos hou je de kleur van het geloogde zoveel mogelijk intact en is je tafel toch beschermd tegen vocht en krassen. Op de site kan je hem vinden onder de specials; mat en sterk

Het resultaat


We zijn er super blij mee! Wat een verschil in uitstraling! 
Van beide producten gebruikten we 250 ml flesjes. Dit was voldoende om eenmaal de tafel met loogbeits te behandelen en tweemaal een laag sealer aan te brengen. Het is belangrijk dat je de sealer met een kwast aanbrengt. Ik gebruikte hiervoor een platte kwast. 

Buffetkast
Op naar het volgende project! En dat gaat worden de buffetkast. Deze gaan we voorzien van krijtverf.
Nog even kijken welke kleur we hiervoor gaan kiezen bij klakkrijtverf


Kleurenkaart krijtverf Esatto.

Reacties

  1. Bedankt hiervoor! Ik ga het zeker ook proberen met onze tafel. Nu dan een ongerelateerde vraag: waar heb je die mooie lampen boven de tafel vandaan? Groetjes, Robin.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

✖︎ REVIEW TIGER NOON met Tigerfix ✖︎

✖︎ LIGHTSWING ✖︎

De basiskleuren muurverf die ik in mijn interieur gebruik.